Vitamíny v skratke …aj o vitamíne D, ktorý vitamínom ani nie je, ale bez neho to v organizme nejde…

Uverejnené 20:53

Slovo vitamín v sebe skrýva dve latinské slová: vital (život) a amine (obsahujúci dusík).

Vitamíny sú látky nevyhnutné pre fungovanie ľudského organizmu. Spolu s bielkovinami, tukmi a sacharidmi patria k základným zložkám potravy. Vitamíny plnia v ľudskom tele úlohu katalyzátorov biochemických reakcií, podieľajú sa na metabolizme bielkovín, tukov a sacharidov. Sú nevyhnutné pre udržanie mnohých telesných funkcií a sú schopné posilňovať a udržovať imunitné reakcie.

Vitamíny neobsahujú kalórie a nedodávajú energiu, ale tvoria dôležitú zložku enzýmov. Pretože ich – v porovnaní s bielkovinami, tukmi, či sacharidmi – potrebujeme v oveľa menšom množstve, nazývajú sa aj mikronutrienty.

Autorom názvu „vitamín“ je biochemik poľského pôvodu Kazimierz Funck, ktorý objavil v roku 1912 v otrubách ryže vitamín B1.

Vitamíny si nedokáže telo vyrobiť samo, musíme ich preto prijímať prostredníctvom potravy.  Aj tu však platí, že výnimka potvrdzuje pravidlo – a vitamín D do tejto skupiny nepatrí. Ten si dokáže telo vyrobiť samo vďaka slnečnému žiareniu, ktoré sa v tele zložitými procesmi premení na vitamín D. A aby sme to zamotali úplne – vitamín D vlastne ani vitamínom nie je. Ide o prohormón, ale jeho označenie vitamín sa za dlhé roky zaužívalo tak, že aj odborníci z oblasti medicíny o ňom hovoria ako o vitamíne.

Aké vitamíny poznáme?    

V súčasnosti poznáme asi 20 vitamínov dôležitých pre správne fungovanie nášho tela.

Delíme ich na:

  • vitamíny rozpustné v tukoch lipofilné – vitamín A (retinol), vitamín D (kalciferol), vitamín E (tokoferol), vitamín K (fylochinón).   

Vedieť, do ktorej skupiny ktorý vitamín patrí, je dôležité aj z dôvodu kuchynskej prípravy – niektoré potraviny je kvôli zvýšeniu ich účinku vhodnejšie pripravovať napr. s olivovým olejom.  

Najprirodzenejšia cesta dopĺňania vitamínov je konzumácia čerstvej potravy, najmä ovocia a zeleniny. Ovocie a zelenina by mali byť podľa odborníkov v našej strave zastúpené najmenej 3 – 5-krát denne. Konzumácia výživových doplnkov z lekárne je vhodná len v prípade, ak sa nedostatok vitamínu v tele zistí odbornými vyšetreniami.    

Na hodnotenie hladín vitamínov v organizme sa používajú biochemické stanovenia jednotlivých vitamínov v biologických tkanivách, v sére a červených krvinkách. Sleduje sa tiež odpad vitamínov alebo ich metabolitov v moči. Až stanovenie hypovitaminózy (nedostatku konkrétneho vitamínu) je dôvodom na dodatočné podávanie vitamínu prostredníctvom upraveného jedálnička alebo doplnkami výživy.   

Potrebné množstvo vitamínov závisí od konkrétneho človeka, od jeho zdravotného stavu, ale súvisí aj s charakterom jeho látkovej premeny.

  • Zvýšenú potrebu vitamínov môže telo pociťovať napríklad pri fyzickej záťaži, v tehotenstve, v období dojčenia, počas rastu, pri infekčných chorobách, potení a hnačke.
  • U fajčiarov sa zvyšuje denná potreba vitamínu C až o 40 % v porovnaní s nefajčiarmi.
  • U tehotných žien sú zvýšené nároky na príjem kyseliny listovej.
  • Vegáni, ktorí konzumujú výlučne stravu rastlinného pôvodu, môžu mať nedostatok vitamínov B12, B1, zinku a železa, ktoré je potrebné nahradiť umelo.

Treba myslieť na to, že každý organizmus potrebuje niečo iné!  

Ani málo, ani veľa…

  • Nedostatok niektorého z vitamínov nazývame hypovitaminózaavitaminóza.
  • Nadbytok vitamínov sa označuje ako hypervitaminóza.  

V prípade nedostatočného prísunu určitého vitamínu do krvi, najskôr pri postupnej strate jeho zásob v organizme, poklesne jeho celkové množstvo v krvi. Nasleduje pokles aktivity enzýmov a hormónov, ktoré sú od konkrétneho vitamínu závislé.

Dlhodobý a ťažký nedostatok konkrétneho vitamínu vedie k závažným a nezvratným poruchám.

K úbytku vitamínov môže dochádzať aj v dôsledku užívania niektorých liekov, ale aj pri zvýšenej strate telesných tekutín (vracanie, hnačky, popáleniny, potenie). Rôzne zdravotné komplikácie však môžu nastať aj z dôvodu zvýšenej spotreby konkrétneho vitamínu.

Viete, že…?

Vitamíny rozpustné vo vode sa dokážu z tela vylúčiť močom. Príkladom je vitamín C.

To však neznamená, že je bezpečné ho užívať vo zvýšených množstvách. Aj predávkovanie týmto vitamínom môže spôsobiť hnačku, obličkové kamene či nedostatok vitamínu B12.

Predávkovanie hrozí pri vitamínoch rozpustných v tukoch, pretože tie sa z tela nedokážu „vyplaviť“, ale ukladajú sa v tukovom tkanive a predstavujú nebezpečné riziká poškodenia pečene, zmeny krvotvorby a kostného metabolizmu či spôsobujú únavu.
Zásady (ne)užívania výživových doplnkov:

  • Neužívajte zbytočne a nekontrolovateľne výživové doplnky bez konzultácie s vaším lekárom.
  • Výživové doplnky môžu mať možné nežiaduce interakcie s liekmi, ktoré užívate – vitamín E napr. znižuje zrážanlivosť krvi, vysoké dávky antioxidantov, ako sú vitamíny C a E, môžu narúšať protinádorovú liečbu.  
  • Ak užívate výživové vitamínové doplnky, riaďte sa odporúčanými dennými dávkami.
  • Pri užívaní „multivitamínov“ kontrolujte, či viaceré doplnky neobsahujú rovnaký vitamín. Uprednostnite radšej užívanie konkrétneho vitamínu pred multivitamínmi.
  • Vitamíny v podobe výživových doplnkov užívajte medzi jedlami alebo krátko po jedle. Nikdy nie nalačno alebo večer pred spaním.
  • Svojvoľnej liečbe vitamínmi sa vyhýbajte.  

Zoznam ochorení, pod ktoré sa nedostatok vitamínov môže podpísať, je naozaj dlhý – od kardiovaskulárnych chorôb, diabetu mellitu, aterosklerózy cez osteoporózu, anémiu až

po nádorové ochorenia.

Vedeli ste, že…?

… vážny nedostatok vitamínu C spôsobuje skorbut,
… vážny nedostatok vitamínu B1 spôsobuje chorobu beri­beri,
… vážny nedostatok vitamínu B12 spôsobuje úbytok červených krviniek,
… vážny nedostatok vitamínu D spôsobuje krivicu.

Pre harmonické fungovanie organizmu je dôležité nielen množstvo vitamínov, ktoré prijímame, ale aj optimálne fungovanie tráviaceho procesu a procesu vstrebávania vitamínov. Určité ochorenia, ako napríklad celiakia, niektoré vírusové, bakteriálne či parazitické infekcie tráviaceho traktu (alebo aj intolerancia laktózy), môžu viesť k nerovnováhe pri prijímaní a absorpcii vitamínov.

Vitamín D – jediný vitamín, ktorý si telo dokáže vyrobiť samo…

Vitamín D patrí k vitamínom rozpustným v tukoch.
Najviac (až 90 %) ho získavame zo slnečného žiarenia.
Približne 10 % dokážeme získať z potravy.
Možno ho nájsť v rybom tuku, v rybom mäse, v pečeni, v žĺtku, v avokáde, kokose či
vo fortifikovaných (vitamínom D obohatených) potravinách.

 

Vitamín D získaný zo slnečného žiarenia (kalciferol) sa do tela vstrebáva spolu s tukmi za pomoci žlče, prostredníctvom črevnej steny. Po vstrebaní do krvi je zvyčajne prenesený do pečene, kde sa rozhodne o jeho zužitkovaní alebo uskladnení. Okrem pečene slúžia na jeho uskladnenie aj koža, slezina a kosti. Zásoby vitamínu D však vydržia len pár týždňov.  Doteraz neexistujú presné odporúčania, koľko slnečného svetla máme prijímať. Vedci zaoberajúci sa touto problematikou však považujú za dostatočné 5 – 30-minútové slnenie tváre, nôh, ramien.  V zime máme vitamínu D menej, pretože oblačnosť redukuje UV žiarenie až o viac ako 50 % . Navyše chodíme po vonku celkom zahalení. UV žiarenie neprechádza ani sklom, takže za oknami bytu či auta sa neopálime.    

Prečo vitamín D potrebujeme?

Vitamín D je v prvom rade nenahraditeľný pri vstrebávaní vápnika a fosforu aj pri tvorbe kostí a zubov.

Výskumy v posledných rokoch však poukazujú na jeho nezastupiteľné miesto nielen pri stavbe kostro­svalového aparátu, ale vo fungovaní všetkých sústav organizmu. Je preto počas celého roka nevyhnutnou zložkou výživy vo všetkých vekových skupinách.   

Význam vitamínu D:

  • Pomáha riadiť metabolizmus vápnika v tele a normálnu úroveň kalcifikácie kostí, ako aj využitie fosforu telom.
  • D3 pomáha zvyšovať absorpciu vápnika z čreva.
  • Pomáha udržiavať normálnu hladinu vápnika a fosforu v krvi.
  • Pomáha pri absorpcii vápnika zubami.
  • Je veľmi dôležitý pre zdravý vývoj kostí a zubov u detí.
  • Má ochranný vplyv na kardiovaskulárny systém.
  • Priaznivo ovplyvňuje hladiny cukru v krvi.
  • Dokáže bojovať s nádorovými ochoreniami.
  • Chráni pred autoimunitnými ochoreniami (napr. Crohnova choroba, roztrúsená skleróza).
  • Priaznivo ovplyvňuje funkciu imunitného systému a chráni nás pred infekčnými respiračnými chorobami.

Nedostatok vitamínu D v organizme sa prejavuje rôznymi poruchami a je rizikovým faktorom vzniku a rozvoja mnohých chronických ochorení (napr. osteoporóza, cukrovka, srdcovo­cievne choroby, depresie, onkologické ochorenia).

Preukázalo sa, že vitamín D je dôležitý aj v budovaní imunity organizmu.
Dostatočná hladina vitamínu D nás dokáže chrániť pred nachladnutím, chrípkami a angínami.

Ako dopĺňať vitamín D?

Tu je poradie dôležitosti činností, ktorými môžeme nášmu telu dodať dostatok tohto energetizujúceho vitamínu:

  1. Pohyb vonku na slnku.
  2. Prostredníctvom stravy.
  3. V prípade potreby a po konzultácii s ošetrujúcim lekárom doplnkami výživy, konkrétne formou vitamínu D3. Okrem prísunu samotného vitamínu prispieva k zlepšeniu kvality a odolnosti svalov, vlasov, zubov a tiež k eliminácii rizika zlomenín kostí. Zároveň sa takto podporuje imunita organizmu a znižovanie možných zápalov v tele.
 

Najnovšie články