Vitamín D3 – prečo ho potrebujeme?

Uverejnené 21:31
vitamin-d

Čo je vitamín D

Vitamín D je fylogeneticky veľmi stará látka, ktorú tvoria aj jednobunkové organizmy. Hoci vitamín D nie je „skutočný“ vitamín, ale prohormón, zaužívaným pojmami „vitamín D1 až vitamín D5“ označujeme skupinu príbuzných látok, ktoré majú v organizme podobné úlohy.

V tele je najviac zastúpený vitamín D3 (cholekalciferol), ktorý tvorí až 95 % telového vitamínu. Je prirodzene vyskytujúcou sa formou vitamínu D, a býva užívaný aj ako výživový doplnok.

  • Vitamín D3 –  (cholekalciferol, previtamín D3, slnečný vitamín) vzniká spontánnou izomerizáciou v koži (účinkom UV lúčov, v pásme 290 až 315 nm).
  • Vitamín D2 – (ergokalciferol) tvoria huby a plesne; je prítomný v mlieku, v pečeni a v živočíšnych tukoch (rybí olej); syntetická forma vitamínu D2 sa používa na fortifikáciu (opevňovanie) potravín, a týmto spôsobom ho dostaneme do organizmu.

Ako vzniká vitamín D3?

Vitamín D3 vzniká v koži, a to pôsobením UV žiarenia. Vitamín D3 sa – v porovnaní s vitamínom D2 (získaným z potravy) – rýchlo a kompletne absorbuje v tenkom čreve, a prostredníctvom naviazania na sérové proteíny, prechádza do pečene.

V pečeni sa potom mení na kalcidiol, čo je forma, v ktorej ho organizmus skladuje. Ak ho telo potrebuje, putuje z pečene do obličiek, kde sa mení na najvýznamnejší metabolit: kalcitriol.

Prečo je vitamín D3 dôležitý?

Kalcitriol ovplyvňuje viac ako 60 génov. Má nezastupiteľné kostnémimokostné účinky, a je nevyhnutný pre správne fungovanie všetkých buniek v organizme.

Kalcidiol prednostne putuje z pečene do obličiek. Pokiaľ ho však máme v organizme dosť, distribuuje sa do ostatných tkanív organizmu, ktoré si z neho dokážu vyrábať kalcitriol. Kalcitriol udržuje v krvi správnu hladinu kalcia.

Vitamín D3 zohráva nezastupiteľnú úlohu pri vstrebávaní vápnika z čreva do krvi. Ak má organizmus nedostatok vitamínu D, z potravy sa vstrebáva len 10 – 15 % vápnika. V prípade jeho dostatku, telo vstrebe až 40 % vápnika.

Posledné výskumy ukazujú, že vitamín D má (okrem antirachitickej účinnosti, rhachitis = krivica) aj ďalšie účinky:

  • antiproliferatívne (proliferácia = rozmnožovanie buniek),
  • protinádorové,
  • imunoprotektívne,
  • kardiovakulárne,
  • metabolické, neurologické,
  • iné (napr. svalové, dýchacie)

Vitamín D posilňuje imunitný systém, aktivuje najmä vrodenú imunituNK bunky, teda „prirodzené zabíjače“. Vitamín D pôsobí antikarcinogénne, to znamená., že zabraňuje vzniku a rastu nádorových buniek. Je účinný aj pri liečbe niektorých ochorení kože, keďže stimuluje rast a rozvoj buniek pokožky.

V období rastu, sa vitamín D podieľa na správnom vývoji organizmu, a má vedecky dokázané pozitívne účinky aj na centrálny nervový systém. Jeho nedostatok spôsobuje únavu a depresívne ladenie. Posledné štúdie naznačujú, že vitamín D môže zlepšiť glukózovú toleranciu u diabetikov a znížiť riziko cukrovky 1. typu.

kampan-vitabalans-2016-1

Výskumné zistenia o vitamíne D:

  • je nevyhnutný pre správny rast a vývoj detí,
  • znižuje u seniorov riziko pádu o viac ako 20 %,
  • podporuje správne fungovanie imunitného systému,
  • ovplyvňuje činnosť buniek nervového systému,
  • vyšší príjem vitamínu D je významným prostriedkom v prevencii vážnych ochorení, vrátane nádorových,
  • nedostatok vitamínu D často súvisí s ďalšími ochoreniami – ochoreniami srdca, cukrovkou, obezitou, depresiami.

Koľko vitamínu D potrebujeme?

Pokiaľ neexistujú vhodné podmienky pre dopĺňanie vitamínu D prirodzenou cestou, teda pobytom na slnku, robíme to prostredníctvom výživových doplnkov. Svetová zdravotnícka organizácia stanovila denný príjem vitamínu D:

  • u detí: 5 µg – teda viac ako 200 medzinárodných jednotiek (IU)
  • u ľudí vo veku 51 – 65 rokov: 10 µg (400 IU),
  • u ľudí nad 65 rokov: 15 µg (600 IU)

V rámci celého sveta, sa však odporúčania jednotlivých štátov odlišujú, pretože medicína stále nepozná jednoznačnú odpoveď na otázky skutočnej potreby vitamínu D v organizme.

Pre porovnanie – ponúkame súčasné odporúčané hodnoty vitamínu D podľa United States Institute of Medicine (americký ústav):

  • u ľudí od 1 – 70 rokov: 15 µg denne,
  • u ľudí nad 70 rokov: 20 µg denne.

Odborníci na výživu najnovšie odporúčajú denné dávky vitamínu od 1 000 – 4 000 IU, pri jeho vysokom deficite až 10 000 IU, pričom podstatná časť jeho tvorby, by mala byť pokrytá slnečným žiarením. Dávke 4 000 IU zodpovedá asi 100 miligramov vitamínu D. Za toxickú dávku považujeme 40 000 IU vitamínu D denne.

Treba pamätať na to, že denný príjem vitamínu D nesmie prekročiť bezpečnú hornú hranicu pre danú vekovú skupinu, pretože by mohlo dôjsť k predávkovaniu, ktoré sa prejavuje najčastejšími symptómami:

  • nechutenstvo,
  •  strata na hmotnosti,
  •  nevoľnosť,
  •  zvracanie,
  •  zápcha.

Na slnku sa vitamínom D nepredávkujeme!

Samotná koža zabraňuje toxickému predávkovaniu vitamínom D3. Ak sa prostredníctvom slnečného žiarenia vytvorí približne 20 000 IU vitamínu, to isté ultrafialové svetlo, ktoré jeho produkciu stimulovalo, ju v tomto bode tlmí. Takto sa dosahuje rovnováha – organizmus zabraňuje tomu, aby sa v koži tvorilo nadmerné množstvo vitamínu D.

Obozretnosť je však namieste, ak používate výživové doplnky s obsahom vitamínov D. V tomto prípade sa treba poradiť s ošetrujúcim lekárom, alebo s farmaceutom.

Vitamín D podporuje:

  • správne vstrebávanie/využitie vápnika a fosforu,
  • udržanie normálnej hladiny vápnika v krvi,
  • zdravie kostí a zubov,
  •  správne fungovanie svalov,
  • správne fungovanie imunitného systému,
  • procesy delenia buniek.

 

Spracované podľa:

Miroslav A.Šašinka; Katarína Furková: „Slnečný vitamín“, Pandémia nedostatku vitamínu D, Herba, Bratislava 2012

http://www.nejenleky.cz/content/26-temer-vse-o-vitaminu-d

http://abysportnebolel.sk/vyziva/vitamin-d-v-zime-vymrzne-treba-jest-ryby-slnit-sa-alebo-brat-vyzivove-doplnky/

 

 

 

Najnovšie články