Vitamín D v zime

Uverejnené 9:41
vitamin-d-v-zime

Ako získať slnečný vitamín bez slnka?

Najjednoduchším a najúčinnejším spôsobom získavania vitamínu D, je pobyt na slnku. Je nepopierateľné, že najvýznamnejším prirodzeným zdrojom vitamínu D je premena UV-B lúčov v našej koži.

V našich zemepisných šírkach však nemáme rovnako intenzívne slnečné žiarenie počas celého roka.

Letné zásoby D-éčka nestačia

Hoci si počas leta (vďaka pobytu na slnku) dokáže organizmus vytvoriť vitamín D aj do zásoby, tento objem nie je počas zimného obdobia postačujúci. Nedostatok vitamínu D pritom neohrozuje len rizikové skupiny (deti, starší ľudia, tehotné ženy, ženy v klimaktériu, hospitalizovaní pacienti), ale aj zdravú populáciu.

Odborná štúdia v Bostone napríklad ukázala, že na konci zimy mali takmer dve tretiny mladých zdravých ľudí zníženú koncentráciu vitamínu D v tele. Podobné údaje pochádzajú aj z Európy. Ukazuje sa, že koncentrácie vitamínu D v krvi bývajú na konci zimy u 2/3 obyvateľov podstatne nižšie, než je potrebná norma.

V zime pomáha strava a výživové doplnky

V zimných mesiacoch, keď je slnečných lúčov menej, si musíme zabezpečiť dopĺňanie vitamínu D potravou alebo potravinovými doplnkami. Hoci je metabolizmus vitamínu D v organizme zložitý proces, z praktického hľadiska nám postačí, keď si osvojíme základné informácie.

kampan-vitabalans-2016-1

Zdroje vitamínu D v strave

Vitamín D môžeme dodávať organizmu aj prostredníctvom stravy. Najvýdatnejšími zdrojmi vitamínu sú tučné ryby (losos, kapor, zubáč, haring), ale najmä rybí olej. Zdá sa, že nie nadarmo „kompenzovala“ severská príroda nedostatok slnečného žiarenia obrovskými zásobami rôznych druhov rýb.

Pre nás, ktorí nepochádzame zo Švédska, alebo z Kanady, sú bohatým zdrojom vitamínu D aj:

  • droždie,
  • vaječné žĺtky,
  • huby,
  • mlieko,
  • kokos,
  • kakao.

V zelenine a v ovocí sa vitamín D prakticky nevyskytuje. Nájdeme ho len v avokáde a lucerne siatej.

Vitamín D v zime a výživové doplnky

Málo slnka v zimných mesiacoch, slabý pohyb na čerstvom vzduchu, ale aj nízka spotreba „D-éčkových“ potravín, spôsobuje v organizme nedostatočný objem vitamínu D. Preto je nevyhnutné, aby sme si dopĺňali vitamín D prostredníctvom výživových doplnkov, ktoré sú dostupné v rôznych formách (tabletky, kvapky, cmúľacie tablety) vo všetkých lekárňach. Ich užívanie však treba vždy konzultovať s lekárom.

kampan-vitabalans-2016-2

V zime nám pomôže aj kvalitné umelé žiarenie

V zimných mesiacoch, keď máme nedostatok slnečných lúčov, môžeme zásoby vitamínu D dopĺňať aj návštevou kvalitných solárií. Skúsení pracovníci spravidla ovládajú vhodný pomer medzi UVB a UVA žiarením, zasvätia vás tiež do rozumného používania UV lampy.

 

Najnovšie články