Vitamín D v tehotenstve: Dôležitý vitamín pre vývoj dieťaťa

Uverejnené 22:40
vitamín-d-v-tehotenstve

Tehotenstvo a výživa

O dôležitosti správnej výživy počas tehotenstva dnes už nikto nepochybuje. Výživa výrazne ovplyvňuje nielen zdravie matky, ale aj plodu. Optimálny stav výživy tehotnej ženy zaisťuje konzumácia adekvátneho množstva základných živín (bielkovín, tukov, cukrov), ale aj dostatok a vyváženosť príjmu minerálov a vitamínov.

Zvýšenie výživových nárokov v tehotenstve sa týka nielen energetického príjmu (napr. u jednopočetného tehotenstva od II. trimestra gravidity o 300 kcal), ale aj prísunu určitých vitamínov a minerálov (v niektorých prípadoch až o 100 %). Rovnako, ako o dostatok výživových látok, však treba dbať aj o to, aby bol príjem vitamínov a minerálov na bezpečnej hranici, pretože aj ich nadbytok môže byť pre zdravie ženy a plodu nebezpečný.

Dôležitosť vitamínov v tehotenstve

Neoddeliteľnou súčasťou výživy v tehotenstve sú vitamíny, ktorých dostatočný prívod je základom optimálneho fungovania metabolických dejov v organizme, teda udržania dobrého zdravotného stavu matky, aj dieťaťa. Vitamíny sú esenciálne látky, ktoré si telo nedokáže vyrábať, a ktoré významnou mierou zasahujú do metabolizmu.

Pravidelný príjem vitamínov je nevyhnutný v každom období života človeka, v období gravidity to však platí dvojnásobne. Slnečný vitamín, vitamín D, má medzi vitamínmi výsadné postavenie, pretože si ho telo dokáže vyrobiť aj samo.

kampan-vitabalans-2016-1

Slnečný vitamín v tehotenstve

Na rozdiel od ostatných vitamínov, nie je vždy nutné, aby sme si vitamín D dodávali potravou. Tehotné ženy môžu mať v koži dostatočné množstvo D-éčka, ak sa adekvátne opaľujú. Na dopĺňanie vitamínu D stačí niekoľkokrát do týždňa 10 – 15 minútové pôsobenie slnečných lúčov na oblasti rúk, tváre, alebo chrbta.

Vitamín D si telo ukladá do zásoby, pričom si dokáže vytvoriť zásoby na cca 3 mesiace. V zimných mesiacoch treba zaradiť do stravy viac potravín s vyšším obsahom vitamínu D, prípadne výživové doplnky. V jedálničku by nemali chýbať tučné ryby (losos, kapor, zubáč, haring), morské živočíchy a rybí olej.

Bohatým zdrojom vitamínu D sú potraviny:

  • droždie,
  • vaječné žĺtky,
  • huby,
  • mlieko,
  • maslo,
  • kokos,
  • kakao.

Najbohatším zdrojom vitamínu D je však olej z treščej pečene a kvalitný rybí olej. Vitamínom D sú obohatené aj niektoré potraviny (cereálie, rastlinné tuky), čo je uvedené na obaloch daných tovarov.

rybí-olej-tehotenstvo

Prečo je D-éčko v tehotenstve dôležité?

Odborníci uvádzajú, že tehotné ženy trpia na nedostatok vitamínu D oveľa častejšie, než iní ľudia. Dostatočný príjem vitamínu D v gravidite, je pre plod dôležitý, pretože stimuluje vstrebávanie vápnika a fosforu v čreve a reguluje mineralizáciu kostí plodu. Nedostatok vitamínu D (hypovitaminóza) u tehotných žien môže byť príčinou:

  • pomalšieho rastu plodu,
  • neonatálnej hypokalcémie,
  • neonatálnej krivice,
  • defektov zubnej skloviny.

Autori M. Šašinka a K. Furková uvádzajú výsledky štúdie, keď dostatočný prísun vitamínu D ťarchavým ženám (4 000 IU/24 h), v porovnaní s dávkami 2 000 IU/24 h alebo 400 IU/24 h, štatisticky významne znížil výskyt predčasného pôrodu, a dokonca aj výskyt infekcií v gravidite.

Nedostatok vitamínu D v gravidite, je často spojený s nízkym obsahom minerálov vo fetálnych kostiach, s nízkou pôrodnou hmotnosťou novorodenca, s vyšším rizikom predčasného pôrodu a závažnou eklampsiou (život ohrozujúcou komplikáciou v tehotenstve).

Vitamín D v tehotenstve programuje zdravie na celý život

Okrem akútnych dôsledkov v gravidite, môže mať nedostatok vitamínu D závažný vplyv aj na chorobnosť dieťaťa v ďalšom živote. Ide o tzv. „naprogramovanie plodu“, keď sa následky nedostatočnej výživy spravidla prejavia až v dospelosti

Autori M. Šašinka a K. Furková uvádzajú, že „biologické mechanizmy si môžu nadlho „zapamätať“ metabolické účinky ranného výživového prostredia plodu a novorodenca, a nedostatočná dávka vitamínu D počas tehotenstva môže vytvoriť základ dlhodobého (neskoršieho) poškodenia zdravia.“

Je preukázané, že nedostatok vitamínu D významne ovplyvňuje vývin mozgu a iných orgánov. To predstavuje riziko nielen pre správny vývoj kostrosvalového systému u dieťaťa, ale aj pre vznik chronických chorôb (napr. srdcovo-cievnych, sklerózy multiplex, cukrovky, karcinómov a pod.). Odborníci zaraďujú vitamín D k látkam, ktoré modulujú dlhodobé programovanie ľudského zdravia.

Ako získať dostatok vitamínu D?

Najvýznamnejším zdrojom vitamínu D je slnečné žiarenie, ktoré pokrýva dennú spotrebu približne z 90 %. Súčasná spoločnosť však – aj z obáv pred rakovinou kože – výrazne obmedzuje pobyt na slnku. Rozumnou cestou pritom môžeme najviac vitamínu D získať práve zo slnka.

V tehotenstve sa treba slnečným lúčom „ponúkať“ opatrne, pretože pokožka gravidnej ženy je predsa len citlivejšia. Nutričné zdroje vitamínu D, ktoré nám v tehotenstve nahradia slnko, však poznáme veľmi dobre – sú to morské ryby, olej z treščej pečene, hovädzia pečeň, mliečne výrobky a pod.

tehotenstvo-mliečne-výrobky

Koľko D-éčka potrebujeme v tehotenstve?

Dostatok vitamínu D v organizme aj počas gravidity, spoľahlivo preukáže 25 (OH) D test. Môžete oň požiadať svojho lekára. V prípade nedostatku vitamínu, sa odporúča jeho dopĺňanie prostredníctvom výživových doplnkov. A poradiť sa s odborníkom, by malo byť opäť prirodzené.

Budúce mamičky bývajú primárnou skupinou, ktorá potrebuje dopĺňanie vitamínu D, pretože prevencia rachitídy, ale aj iných chronických ochorení dieťaťa, sa začína už v prenatálnom období. Kalcidol z tela matky totiž voľne prechádza placentou, a najintenzívnejšie v poslednom trimestri, keď plod rýchlo rastie.

O tom, s akými zásobami vitamínu D sa dieťa narodí, teda rozhoduje stav výživy a obsah vitamínu D v tele matky. Tehotným ženám sa odporúča prijať denne 800 IU vitamínu D, alebo v poslednom trimestri 1 000 IU vitamínu D denne (podľa MUDr. Juliana Ferenczová, prof. MUDr. Ľudmila Podracká, CSc.: Antirachitický účinok vitamínu D).

Pozor na predávkovanie

Mnohé mamičky – v úsilí zabezpečiť dieťatku všetky potrebné látky – si bez konzultácie so svojim ošetrujúcim lekárom, naordinujú (zväčša „poučené“ informáciami z internetu) rôzne výživové doplnky. Všetkého však veľa škodí, a problémy so zdravím môže spôsobiť aj predávkovanie vitamínmi.

Nadmerné množstvo vitamínu D môže u budúcej mamičky spôsobiť nevoľnosť, zvracanie, a môže mať nepriaznivé dôsledky aj na samotný plod.

Suplementačná dávka vitamínu      D IU/24h      Horná hranica (IU/24 h)

Tehotné a dojčiace matky

14 – 18 rokov                                                 600 – 800                   4000

19 – 50 rokov                                                 800 – 1000                 4000

Spracované podľa zdrojov:

Prof. MUDr. Miroslav Šašinka, DrSc., Doc., MUDr. Katarína Furková, CSc.: Slnečný vitamín – pandémia nedostatku vitamínu D
Doc. MUDr. Alena Měchurová, CSc.: Vitamíny, minerální látky a stopové prvky, Ústav pro péči o matku a dítě, Praha
Doc. MUDr. Pavol Hlúbik, CSc.,Ing. Hana Střílecká, PhD.: Vitamíny v gravidite – přínos a rizika; Vojenská Lékařská Akademie JEP, Hradec Králové
MUDr. Juliana Ferenczová, prof. MUDr. Ľudmila Podracká, CSc.: Antirachitický účinok vitamínu D – praktické odporúčania pre pediatrickú prax, I. klinika detí a dorastu LF UPJŠ a DFN Košice

 

Najnovšie články