Vitamín D v strave: Kde ho nájdeme?

Uverejnené 17:14

Každé percento sa ráta

Aj keď prostredníctvom stravy dostaneme do organizmu len 5 % potrebnej dávky vitamínu D, na konzumáciu potravín, ktoré nás ním dokážu „nabiť“, netreba rezignovať.

Potraviny bohaté na vitamín D

Vitamín D je rozpustný v tukoch, a prirodzene sa nachádza v potravinách, ktoré označujeme ako „tučné“. Vitamín D je odolný voči teplu, to znamená, že sa pri varení neznehodnocuje.

Hlavnými zdrojmi vitamínu D v potravinách sú: treščia pečeň, rybí olej, morské ryby (tuniak, makrela, losos, sardinky). Mäso týchto rýb má vysoký obsah tuku – v 100 g sa nachádza od 30 až do 60 mikrogramov vitamínu D.

V pečeni hospodárskych zvierat (teľacia, bravčová, kuracia) sa nachádza od 1,4 – 2,9 mikrogramov vitamínu D v 100 g. Vitamín D sa vyskytuje aj vo vajci (3,6 mikrogramov v 100 g), vo vaječnom žĺtku (100 – 200 mikrogramov v 100 g), v masle, v smotane a iných mliečnych produktoch.

Vitamín nájdeme aj v niektorých druhoch sušených húb. Na ilustráciu: približne 5 mikrogramov vitamínu D (200 IU), sa dá získať z 200 gramov rýb, 3 vajec, či 100 gramov avokáda.

V potravinách rastlinného pôvodu, ako sú ovocie, zelenina, či strukoviny, sa vitamín D nevyskytuje. V malých množstvách ho však obsahujú potraviny s kvasinkami.

kampan-vitabalans-2016-1

Vitamínu D pomáha aj potravinársky priemysel

V súvislosti s pandémiou nedostatku vitamínu D vo svete, pristúpil potravinársky priemysel k fortifikovaniu (umelému obohacovaniu) potravín vitamínom D. Dnes ho preto nájdeme v rastlinných tukoch, rastlinných olejoch, mlieku a mliečnych výrobkoch, či v cereáliách.

Programy na fortifikáciu potravín vitamínom D boli úspešne implementované v mnohých štátoch (napr. program fortifikácie všetkého tekutého mlieka v Kanade). Podobné výrobky však nájdeme už aj u nás. Preto je potrebné, aby sme pri nákupoch čítali obaly potravín, a vyberali si tie, ktoré sú obohatené o vitamín D.

Keď nestačí ani slnko, ani strava

Vitamín D si telo dokáže vyrobiť aj do zásoby. Na to sa však musíme „kúpať v slnku“ vždy, keď je to len trochu možné.

Bez optimálneho množstva slnečného žiarenia, ani vhodnou stravou nikdy nezískame dostatok vitamínu D!

 

Najnovšie články