Vitamín D posilňuje imunitný systém

Uverejnené 22:10
vitamin-d-posilnuje-imunitny-system

Déčko ako účinná zimná terapia – pripravte svoju imunitu na zimu už dnes

Vitamín D nás chráni pred respiračnými ochoreniami

Ochorenia ako nádchu, prechladnutie, chrípku, či infekcie dýchacích ciest považujeme za každoročnú daň chladným zimným dňom. Nepriaznivé počasie sa však nemusí s týmito chorobami automaticky spájať. Dobre pripravený imunitný systém nás dokáže pred nimi účinne ochrániť. V boji proti pôvodcom typických „zimných“ ochorení však potrebuje dostatok vitamínu D!

Nedostatok vitamínu D bol spájaný s deficitom imunity už v ľudových múdrostiach:

„Kam nechodí slnko, tam chodí lekár.“

Nedostatok slnka, pohybu, aj zdravej stravy v zimných mesiacoch znamená aj nedostatok vitamínu D.

D – éčko, v tukoch rozpustný vitamín,  je dôležité nielen pre zdravé kosti. Vedecké štúdie posledných rokov dokazujú, že vitamín D má nezastupiteľné miesto v správnom fungovaní celého nášho organizmu, vrátene imunitného systému. Ak ho máme nedostatok, naše telo je náchylné k rôznym ochoreniam.

Vitamín D v organizme:

  • udržiava v tele primerané koncentrácie vápnika v krvi, čím podporuje normálnu
  • mineralizáciu kostí,
  • vplýva na rast a delenie buniek,
  • vplýva na neuromuskulárne funkcie,
  • vplýva správne fungovanie imunitného systému,
  • ovplyvňuje protizápalové reakcie.

„Všeobecne známou úlohou vitamínu D je udržiavanie rovnováhy vápnika a regulácia rastu alebo úbytku kostnej hmoty. Nepredpokladalo sa však, že by mohol hrať významnú úlohu aj v imunite. Experimentálne štúdie a klinické testovanie len v posledných rokoch priniesli nezvratné dôkazy, že vitamín D je nevyhnutný pre správny priebeh reakcií prirodzenej, aj adaptívnej imunity. V súčasnej dobe existuje nespočetné množstvo štúdií o význame vitamínu D v imunite a jeho nedostatku na zdravie, a tieto počty vzrastajú každoročne geometrickým radom.“  (podľa: Petr Šíma, Bohumil Turek: Vitamín D  a imunita)

Imunomodulačné vlastnosti vitamínu D v oblasti bunkovej a humorálnej imunity prispievajú k ochrane pred infekčnými chorobami. Intenzívne sa študuje predovšetkým protiinfekčný vplyv vitamínu D pri tuberkulóze a pri akútnych ochoreniach dýchacích ciest.

Najnovšie štúdie prinášajú nový pohľad na súvislosti nedostatku vitamínu D v organizme a jeho zvýšenú potvrdzujú vnímavosť na akútne respiračné infekcie.

Podľa publikácie Slnečný vitamín (M.A.Šašinka, K.Furková) sezónny výskyt chrípky, rinovírusových infekcií, infekcií respiračných orgánov a močového traktu a s tým súvisiace zmeny mortality sa tiež dávajú do vzťahu k sezónnym kolísaniam koncentrácií vitamínu D.

Autori upozorňujú napríklad na fakt, že slnečné žiarenie, prostredníctvom ktorého sa tvorí dostatok vitamínu D sa už takmer 200 rokov pokladá za nevyhnutnú súčasť liečby tuberkulózy a vyzdvihuje sa jeho zásadný prínos v prevencii a spomalení progresie ochorenia.     

Vitamín D zlepšuje funkcie protiinfekčných bariér v čreve, pľúcach, koži a placente, čo má zásadný vplyv nielen na výskyt, ale aj na závažnosť infekcií. Nedostatočná syntéza vitamínu D v zimných mesiacoch sa pokladá za jeden z faktorov, ktoré pomáhajú epidemickému až pandemickému šíreniu infekcie chrípky v tomto ročnom období.

Moderné vedecké práce dnes stále viac obracajú pozornosť na úzky vzťah vitamínu D k bunkám imunitného systému, čo stavia do nového svetla aj problém súvisu nedostatku vitamínu D a zvýšenej vnímavosti k respiračným ochoreniam.

Autori publikácie Slnečný vitamín uvádzajú analýzu vedeckých štúdií medicíny založenej na dôkazoch (evidence base medicine). Ich závery odporúčajú využiť vitamín D ako pridruženú liečbu pri terapii respiračných infekcií, osobitne tuberkulózy, chrípky, vírusových aj bakteriálnych infekcií dýchacích ciest. „Aj keď si spresnenie úlohy vitamínu D, dávok, účinných koncentrácií a pod. bude v budúcnosti vyžadovať množstvo koordinovaných funkcií, úloha vitamínu D v epidemiológii a individuálnej odolnosti pri infekciách je dnes už nepopierateľná.“

kampan-vitabalans-2016-1

Ako nás vitamín D chráni pred infekciami?

Vitamín D je dôležitý pri aktivácii obranyschopnosti organizmu. Posilňuje imunitný systém a aktivuje vrodenú imunitu. Nízke hodnoty vitamínu D v organizme spôsobujú, že ochranný druh bielych krviniek, tzv. T-lymfocyty v dôsledku toho nedokážu zabrániť infekciám. Na aktiváciu ochrany pred mikroorganizmami potrebujú totiž uvedený vitamín. S vitamínom D v krvnom riečisku saT-bunky ako najdôležitejší článok imunitného systému „ozbroja“ a začnú proti mikroorganizmom účinne bojovať. Ak je v krvi nedostatok vitamínu D, nedokážu identifikovať hrozbu infekcie a iných patogénov. Deficit vitamínu D vedie k reaktivácii imunitných a zápalových procesov a k zvýšenej náchylnosti k autoimunitným ochoreniam. Pri imunologických vyšetreniach sa zistilo, že pacienti s nízkou hladinou vitamínu D v krvi  majú znížený počet buniek imunitného systému a sú častejšie chorí a unavení (Eva Račanská: Vitamín D – hormón, ktorý nám chýba).

Kvalitná imunitná reakcia organizmu teda vyžaduje prítomnosť dostatočnej hladiny vitamínu D. Bez vitamínu D je náš organizmus voči infekčným ochoreniam bezbrannejší.

Imunomodulačný a ochranný protiinfekčný účinok vitamínu D sa vysvetľuje predovšetkým tým, že podporuje rôzne mechanizmy vrodenej odolnosti (imunity) človeka. Najviac dôkazov o preventívnom protiinfekčnom účinku vitamínu D je pri akútnych infekciách dýchacích ciest a tuberkulóze. U vybraných skupín populácie so zvýšeným rizikom nedostatočného príjmu vitamínu D sa denné perorálne podávanie vitamínu D v dávke 1000 IU/deň pokladá za účinný a finančne nenáročný spôsob zabezpečenia adekvátneho stavu tejto dôležitej esenciálnej látky v tele.

Odkiaľ čerpáme vitamín D?

Slnečné žiarenie

kampan-vitabalans-2016-3

Najprirodzenejším zdrojom vitamínu D je pôsobenie slnečného žiarenia na kožu, prostredníctvom ktorého je zabezpečený až 90% – tný prísun vitamínu D do organizmu. Ultrafialové žiarenie B (UV B žiarenie) vlnovej dĺžky 290–320 nanometrov penetruje do obnaženej kože a spôsobuje konverziu 7-dehydrocholesterolu na provitamín D2, ktorý sa ďalej mení na aktívny vitamín D3.

Niektorí odborníci na vitamín D potvrdili, že expozícia slnečnému žiareniu po dobu približne 5–30 minút v čase medzi 10:00 a 15:00 aspoň 2 krát do týždňa s odhalenou tvárou, hornými a dolnými končatinami alebo chrbtom, bez ochranného opaľovacieho krému, vedie obvykle v koži k dostatočnej syntéze vitamínu D. Hovoríme však o mesiacoch roka, keď je slnečné žiarenie intenzívne. Kompletné pokrytie oblohy mrakmi redukuje energiu UV žiarenia o 50 % a tieň ju znižuje o 60 %. UV B lúče neprenikajú cez sklo, preto pri expozícii slnečnému žiareniu v miestnostiach nedochádza v koži k tvorbe vitamínu D.

Výdatnosť tvorby vitamínu D v koži ovplyvňuje viacero faktorov: 

  • ročné obdobie,
  • denná doba,
  • dĺžka dňa,
  • oblačnosť,
  • smog,
  • množstvo melanínu v koži,
  • používanie ochranných opaľovacích krémov s ochrannými faktormi.

V období medzi septembrom a marcom v našich zemepisných šírkach slnečné lúče UVB žiarenie však takmer neobsahujú a vitamín D sa v organizme netvorí. Letné zásoby D – éčka  nám vydržia maximálne tri mesiace. Aj preto možno uvažovať o tom, že vďaka jeho nedostatku v organizme prichádzajú epidémie chrípky práve v predvianočnom období. Vitamín D je preto potrebné dopĺňať prostredníctvom vhodnej stravy a výživových doplnkov.

Déčko v potravinách

Vitamín D sa v potravinových zdrojoch nachádza len v malých množstvách. Potrava je schopná zabezpečiť len 5-10% vitamínu D. Napriek tomu by sme nemali na ich konzumáciu rezignovať. Najlepším zdrojom vitamínu D je treščia pečeň, hneď za ňou nasledujú mastné druhy morských rýb  (makrela, tuniak, sleď, losos). Ďalšími zdrojmi sú celé vajcia, najmä vaječný žĺtok, mlieko, syry a hovädzia pečeň. V týchto potravinách sa vitamín D vyskytuje v podobe vitamínu D3. Niektoré huby poskytujú vitamín D2 v rozličnom množstve.

Vzhľadom na obmedzený počet prirodzených potravinových zdrojov vitamínu D sa vitamín pridáva do viacerých potravín. V zahraničí (v USA a v Kanade) sú tzv. fortifikované potraviny (mlieko, ovocné šťavy, cereálie, margaríny) dodnes najvýznamnejším potravinovým zdrojom vitamínu D. Mlieko fortifikované vitamínom D a dodatočným vápnikom je dostupné už aj na Slovensku. Medzi ďalšie potraviny bežne obohacované o vitamín D sú niektoré značky raňajkových cereálií, ovocných džúsov, alebo jogurtov.

Vitamín D je odolný voči tepelnej  úprave, pri príprave v kuchyni sa teda neznehodnocuje.

Koľko Déčka potrebujeme?

V zimných mesiacoch máme kvôli nedostatku slnečného žiarenia len malú možnosť dopĺňať si hladiny vitamínu D prirodzeným spôsobom. V strave sa ho nachádza len minimálne množstvo. Odborníci preto vidia riešenie v konzumácii doplnkov, ktoré dokážu bezpečne pokryť odporúčanú dennú dávku vitamínu D. Doplnkové podávanie vitamínu D (suplementácia) je indikované u ľudí ohrozených nedostatočným príjmom z potravy, ako aj nedostatočným vznikom vitamínu D v koži vplyvom slnečných UVB lúčov.

Rizikové skupiny ohrozené nedostatkom vitamínu D:

  • tehotné a dojčiace ženy,
  • novorodenci a dojčatá,
  • rastúci a vyvíjajúci sa organizmus,
  • deti s opakovanými infekciami,
  • vegetariáni a vegáni,
  • pacienti s chronickými ochoreniami,
  • pacienti s chorobami GIT, ktoré vedú k malabsorpcii tuku (celiakia, Crohnova choroba a ulcerózna kolitída s postihnutím terminálneho ilea, cystická fibróza, niektoré ochorenia pečene);
  • seniori a ženy v menopauze,
  • obézni ľudia,
  • ľudia s tmavou farbou pleti,
  • ľudia s obmedzenou expozíciou slnečnému žiareniu.

Vitamín D v zime chýba aj zdravým ľuďom

Nedostatok vitamínu D je však počas zimných mesiacoch aj problémom dospelých zdravých ľudí. Zistilo sa, že v súčasnosti takmer 60% populácie všetkých vekových kategórií trpí nedostatkom vitamínu D, z toho u polovice sú namerané hodnoty na extrémne nízkej úrovni. (Eva Račanská: Vitamín D – hormón, ktorý nám chýba).

Aj keď sa v období chrípok a prechladnutí apeluje skôr na zvýšenie príjmu vitamínu C, v súvislosti so zvýšeným výskytom „zimných“ ochorení na základe vedeckých poznatkov posledných rokov stále viac vystupuje do popredia potreba suplementácie (dopĺňania) organizmu aj vitamínom D.

Najlepšou metódou ako aktuálne určiť pomery vitamínu D v organizme je zmeranie hladiny 25(OH)D vitamínu v krvi. Diagnostika nedostatku vitamínu D však doteraz nie je samozrejmosťou, hoci dnes už patrí medzi bežné biochemické vyšetrenia. Hladina D vitamínu v krvi by sa mala pohybovať v rozmedzí 30–80 mg/l.

Podávanie vitamínu D veľký význam ako prevencia mnohých ochorení. Stovky vedeckých štúdií posledných rokov potvrdili význam vitamínu D pri znižovaní rizika diabetes mellitus typu 1, kardiovaskulárnych chorôb, niektorých druhov zhubných nádorov, depresií a poklesu kognitívnych funkcií, autoimunitných a alergických ochorení, komplikácií gravidity.

kampan-vitabalans-2016-2

Lepšie ako sústavný nedostatok vitamínu D je jeho systematické dopĺňanie!

  • výživové doplnky (vitamín D je súčasťou prípravkov s vápnikom alebo probiotikami),
  • lieky (napr. VIGANTOL kvapky, CALTRATE tablety),
  • fortifikované potraviny.

Ako užívať vitamín D v doplnkoch výživy?

  • Od jesene až do jari by sme mali prijímať dennú dávku 1000 – 2 000 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu D. Nechajte si ošetrujúcim lekárom alebo svojim farmaceutom poradiť kvalitné a účinné výživové doplnky.
  • Výživové doplnky s najvyššou dávkou vitamínu D majú 1 000 IU v jednej tablete.
  • Na užívanie je vhodnejší vitamín D 3, pretože sa nielen lepšie vstrebáva, ale je aj pre organizmus prirodzenejší.
  • Podávanie vitamínu v kratších časových intervaloch je vhodnejšie ako podávanie sporadické jedno rázové použitie s dlhším intervalom.
  • Odporúča sa večerné užívanie vitamínu s jedlom, ktoré obsahuje zdravé tuky.
  • U dojčiat a detí treba predpísané kvapky vitamínu D pridávať na lyžičku mlieka alebo mliečnej kaše (nie do celej fľaše alebo priamo do úst!).
  • Najlepšie je užívať vitamín D bez kombinácie s inými zložkami. Na jednej strane totiž dosiahneme potrebnú hladinu D, ale môžeme sa predávkovať inou zložkou výživového doplnku.

Vitamín D zlepšuje zimnú náladu

Vitamín D nám pomáha v zimných mesiacoch nielen posilňovať imunitu, ale aj zlepšovať náladu. Je dokázané aj to, že čím viac cvičíme a pohybujeme sa, tým viac vitamínu D v organizme máme.

Najčastejšie „zimné ochorenia“:

  • nádcha
  • zápal prínosových dutín
  • zápal hrdla
  • zápal hrtanu
  • zápal priedušnice
  • angína
  • akútna bronchitída
  • chronická bronchitída
  • zápal pľúc

Ako sa vyhnúť zimným ochoreniam?

  • vyhýbajte sa miestam s vysokou koncentráciou ľudí,
  • obmedzte kontakt s chorými osobami,
  • dodržiavajte zdravú životosprávu,
  • konzumujte vyváženú stravu,
  • otužujte sa a nevyhýbajte sa pobytu vonku v každom počasí,
  • vhodne sa obliekajte,
  • vetrajte interiérové miestnosti,
  • dodržiavajte dôsledne hygienu,
  • užívajte vitamín D.

Zdroje:

P. Minárik, P. Mĺkvy: Úloha vápnika a vitamínu D pri prevencii kolorektálneho karcinómu; Gastroenterológia a hepatológia, 2015

P. Šíma, B. Turek :Vitamín D a imunita, Živa, 2015

Eva Račanská: Vitamín D – hormón, ktorý nám chýba, Praktické lekárnictvo, 2014

M.A.Šašinka, K. Furková: „Slnečný“ vitamín. Pandémia nedostatku vitamínu D.Herba, Bratislava 2012

 

 

 

 

 

Najnovšie články