Nedostatkom vitamínu D trpíme väčšiu časť roka!

Uverejnené 23:46
nedostatok-vitaminu-d

Vitamín D sa nazýva „slnečný vitamín“ preto, že sa tvorí vďaka pôsobeniu slnečných lúčov na našu kožu. Zásoby, ktoré si telo dokáže uložiť počas slnečných dní, však stačia len na pár dní, či týždňov.

Ak sa o dopĺňanie vitamínu D neusilujeme počas jesene, zimy a na začiatku jari iným spôsobom, približne od októbra do apríla – cca 7 mesiacov! – trpí náš organizmus nedostatkom tohto mnohostranne dôležitého vitamínu.

Dnešný životný štýl tvorbe vitamínu D nepraje!

Dnes ľudia trávia na slnku málo času, aj počas slnečných dní. „Skrývajú“ sa v bytoch, dlho sa zdržujú v práci, jazdia autom, či inými dopravnými prostriedkami. Počas pobytu na slnku, si chránia telo odevom, a pri intenzívnejšom slnečnom žiarení používajú prostriedky s ochrannými faktormi. Tým výrazne obmedzujú možnosť tvorby „slnečného vitamínu“, ktorý má silné ochranné účinky v ľudskom organizme.

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie, vitamín D chýba 59 % obyvateľstva, z toho 25 % ho má extrémne málo.

Výskumné zistenia o vitamíne D:

  • je nevyhnutný pre správny rast a vývoj detí,
  • znižuje u seniorov riziko pádu o viac ako 20 %,
  • podporuje správne fungovanie imunitného systému,
  • ovplyvňuje činnosť buniek nervového systému,
  • vyšší príjem vitamínu D je významným prostriedkom v prevencii vážnych ochorení, vrátane nádorových,
  • nedostatok vitamínu D často súvisí s ďalšími ochoreniami – ochoreniami srdca, cukrovkou, obezitou, depresiami.

Kvôli mnohostranným pozitívnym účinkom vitamínu D na celý organizmus, je dôležité, aby sme ho mali v organizme optimálne množstvo, a to aj v čase nedostatku slnečného žiarenia. Iba tak totiž budeme môcť využívať jeho ochranný účinok počas celého roka.  

Komu najčastejšie chýba vitamín D?

  • deťom,
    ľuďom, ktorí sa málo pohybujú na slnku (dlhodobo chorí, seniori, starší ľudia s poruchami pohybového aparátu),
  • ľuďom, ktorí majú stravu chudobnú na vitamín D,
  • tehotným a dojčiacim ženám,
  • ženám v menopauze,
  • ľuďom s obličkovými problémami (zlyhávanie obličiek).

Slnko – nevyčerpateľný zdroj vitamínu D3

Vitamín D3 vzniká prirodzenou cestou – pôsobením ultrafialového žiarenia na ľudskú kožu.  Množstvo takto získaného vitamínu D3 závisí od:

  • dĺžky slnenia,
  • ročného obdobia a oblačnosti,
  • pigmentácie kože – svetlejšia koža vyprodukuje viac vitamínu D, ako tmavá, pretožesvetlá pleť absorbuje až 52 – 73 % slnečného svetla, kým tmavá len 3 – 36 % (od toho sa odvíja produkované množstvo vitamínu D),
  • používaného ochranného krému – zistilo sa, že časté používanie silných UV- filtrov znižuje tvorbu dostatočného množstva vitamínu D; už ochranný faktor 8 znižuje jeho tvorbu o 95 %,
  • prítomnosti skla – sklo blokuje UV žiarenie: aj keď sa za ním môže človek opáliť, vitamín D v organizme nevznikne.

Koľko slnka potrebujeme?

Na získanie dostatočnej dávky vitamínu D v organizme, potrebujeme v letných mesiacoch približne 20-minútový pobyt na slnku, 2- až 3-krát týždenne. Ľudské telo vie pri 30-minútovom opaľovaní vyprodukovať 1012 000 medzinárodných jednotiek IU vitamínu D (1 mg = 40 IU).

Podľa odporúčaní WHO (Svetovej zdravotníckej organizácie), na pokrytie dennej dávky vitamínu D u detí stačí 30-minútový pobyt na slnku s odhalenou tvárou a predlaktiami.

Treba však dbať o to, aby sa pokožka na slnku jednorázovo nespálila, a aby sme telo nevystavovali slnečnému žiareniu vtedy, keď je príliš intenzívne. Slniť sa musíme postupne a s rozumom.

Slnečné zásoby nestačia!

Aj keď si organizmus dokáže vitamín D ukladať do zásoby, táto vydrží len niekoľko dní, až týždňov. Preto je prirodzené, že v jesenných a zimných mesiacoch, ale aj na začiatku jari, keď ešte nie je dostatok slnečných lúčov, máme tohto životodarného vitamínu v tele menej.

Počas tohto obdobia, sa preto musíme usilovať o dopĺňanie zásoby vitamínu D3 inými prostriedkami.

Strava nestačí!

V strave sa nachádza len málo vitamínu D. Rôzne zdroje uvádzajú odlišné hodnoty dennej potrebnej dávky vitamínu D.

Ak berieme do úvahy potrebnú dennú dávku vitamínu D 400 IU v jedle, toto množstvo obsahuje:

  • 100 gramov morských rýb,
  • 25 gramov úhora,
  • 300 gramov 45 % ementálu,
  • 400 gramov masla,
  • 5 vajec.

Vitamín D sa nachádza – hoci iba v malom množstve – aj v hovädzom mäse a v pečeni. V ovocí a v zelenine – na rozdiel od iných vitamínov – sa vitamín D nenachádza.

Lekárne ponúkajú široké portfólio výživových doplnkov – tablety, kapsule, prášky rozpustné vo vode, či kvapky. Niektoré z produktov treba užívať 1 – 2-krát denne, pri koncentrovanejších formách stačí 1-krát denne. Pre užívateľa je to pohodlnejšie, že jedna dávka pokryje celodenné množstvo.

Konzumáciu výživových doplnkov, obsahujúcich vitamín D, však treba konzultovať s lekárom alebo farmaceutom!

Na záver:

  1. Vitamín D je dôležitý hormón, ktorý má široké spektrum účinkov.
  2. Mimokostné (tkanivové, bunkové) účinky vitamínu D, sa prejavujú len vtedy, ak je ho v organizme dostatočné množstvo.
  3. Vzhľadom na pandémiu hypovitaminózy D (chorobný stav, spôsobený čiastočným nedostatkom vitamínu D), je potrebné sledovať koncentrácie vitamínu D v sére, a ak sa zistí nedostatočná hladina, zabezpečiť dopĺňanie.

(prof. Katarína Furková: Podávanie vitamínu D u detí a adolescentov, LF SZU Bratislava)
Spracované podľa:

Miroslav A. Šašinka; Katarína Furková: „Slnečný vitamín“, Pandémia nedostatku vitamínu D, Herba, Bratislava 2012

http://www.nejenleky.cz/content/26-temer-vse-o-vitaminu-d

http://abysportnebolel.sk/vyziva/vitamin-d-v-zime-vymrzne-treba-jest-ryby-slnit-sa-alebo-brat-vyzivove-doplnky/

 

 

 

 

Najnovšie články