Môžem sa vitamínom D predávkovať?

Uverejnené 9:38
mozeme-sa-deckom-predavkovat

Jediný vitamín, ktorý si telo vyrába samo

Na vitamíne D je zázračné, že si ho naše telo dokáže vytvárať samo – potrebuje k tomu len dostatočnú dávku slnečného žiarenia, v menšej miere vhodnú stravu (v podobe rybieho oleja, morských rýb, vajíčok, húb, masla a syrov). V prípade nedostatku vitamínu D, sú tu výživové doplnky. Veď vitamín D nie je na predpis, teda je ľahko dostupný pre všetkých.

Môžeme sa ním ale predávkovať?

Predĺženým pobytom na slnku, či nadmernou konzumáciou potravín s obsahom vitamínu D – NIE. Ľudské telo totiž disponuje mechanizmami, ktoré pri dlhšie trvajúcom pôsobení UVB lúčov vitamín D odbúravajú.

Suplementácia s rozumom

Keďže D-éčko patrí do skupiny tukorozpustných vitamínov, môže prísť k predávkovaniu – najmä pri užívaní vitamínových preparátov. Aj keď vedci poukazujú na dôležitosť suplementácie (dopĺňania) vitamínu D nielen u rizikových skupín (deti, tehotné a dojčiace ženy, novorodenci a dojčatá, ženy v menopauze, starší ľudia, hospitalizovaní pacienti, ľudia s chronickými ochoreniami a pod.), aj zdraví ľudia by mali dodržiavať zásadu: „všetko s mierou“.

Rovnako dôležité je, aby ste neužívali súčasne niekoľko výživových doplnkov s obsahom vitamínu D. O užívaní týchto prípravkov, sa preto poraďte so svojím lekárom.

Nadmerné dávky vitamínu D môžu byť pri dlhodobom užívaní toxické:

  • u detí – v množstve viac ako 25 mikrogramov (t. j. 1000 IU jednotiek denne),
  • u dospelých – v množstve 50 mikrogramov, (t. j. viac ako 2000 IU jednotiek denne).

Predávkovanie vitamínom D je síce veľmi zriedkavé, ale možné.

kampan-vitabalans-2016-1

Prejavy hypervitaminózy

Na nadmernú hladinu D vitamínu v organizme nás upozornia nežiaduce účinky v podobe:

  • únavy, ospalosti, slabosti,
  • bolestí hlavy, svalov a kostí,
  • nervozity, nepokoja,
  • nechutenstva,
  • nevoľnosti a zvracania,
  • suchých úst.

Symptómy predávkovania sa však obvykle objavujú až po 1 – 3 mesiacoch. Nadbytok vitamínu D v organizme narušuje metabolizmus vápnika a fosforu, čo vedie k závažným zdravotným dôsledkom, napr. k poškodeniu steny krvných ciev, srdcového tkaniva, pľúc a obličiek.

K hypervitaminóze dochádza často u dojčiat, pri nesprávnej prevencii rachititídy.

Nebezpečné dôsledky môže mať predávkovanie vitamínom D aj u tehotných žien.

Pri zistenom predávkovaní vitamínom D, by sme sa istý čas mali vyhýbať zdrojom, ktoré podporujú jeho tvorbu (teda nejesť napr. ryby).

Ako zistím, či mám dosť vitamínu D?

To, či je človek odkázaný na užívanie doplnkových zdrojov vitamínu D, spoľahlivo preukáže testovanie vitamínu D v krvi, tzv. 25 (OH) D test, o ktorý môžete požiadať svojho všeobecného lekára. Najnižšia koncentrácia 25-hydroxy-vitamínu D3 v sére je pre väčšinu ľudí 30 – 32 ng/ml (74 – 80 nmol/l).

Praktický lekár vie poradiť pacientovi, koľko vitamínu D má užívať, resp. aké sú jeho rizikové hodnoty. Lekár dokáže posúdiť aj interakcie liekov, ktoré vedú k nedostatočnej tvorbe vitamínu D v organizme.

Napr. lieky, ktoré znižujú vstrebávanie tukov a cholesterolu, znižujú aj vstrebávanie vitamínu D z potravy.

Pozor! Interakcia vitamínu D s inými liekmi, môže viesť k poruchám minerálovej rovnováhy!

Optimálna hladina vitamínu D v krvi

Koncentrácia 25 (OH) D v sére sa zisťuje kontrolným odberom krvi:

  • menej ako 50 μg/ml – nedostatočná hladina,
  • 50 μg/ml – 70 μg/ml – optimálna hladina,
  • 70 μg/ml – 100 μg/ml – terapeutická hladina,
  • viac ako 100 μg/ml – nadbytok.
 

Najnovšie články