Leto je ideálny čas na doplnenie vitamínu D

Uverejnené 12:50
leto-idealny-cas-na-doplnenie-vitaminu-d

Kým počas zimných mesiacov nemáme dostatok príležitostí na „lapanie“ slnečných lúčov, leto – s dostatkom slnečných dní, je ideálnym obdobím na doplnenie vitamínu D. Navyše, slnko nám prináša príjemné pocity, potrebný oddych a relaxáciu.

Slnko – prirodzený zdroj vitamínu D

Za produkciu vitamínu D, je u človeka zodpovedná (z veľkej časti, až 90 %) koža. Množstvo získaného vitamínu D3 závisí od:

  • rozsahu ožiarenej plochy,
  • intenzity a dĺžky pôsobenia slnečného UV-B žiarenia,
  • atmosférických podmienok,
  • schopnosti prenikania žiarenia cez horné vrstvy pokožky.

Premena UV-B lúčov slnečného žiarenia je dokázateľne najjednoduchším a najvýznamnejším prirodzeným zdrojom vitamínu D.

Kam chodí slnko, nechodí lekár

Na získanie dostatočnej dávky vitamínu D v organizme, potrebujeme v letných mesiacoch približne 20-minútový pobyt na slnku, 2- až 3-krát týždenne. Ľudské telo vie pri 30-minútovom opaľovaní vyprodukovať 10 000 až 12 000 medzinárodných jednotiek IU vitamínu D (1 mg=40 IU). Treba však dbať o to, aby sa pokožka na slnku jednorázovo nespálila, a telo nevystavovalo slnečnému žiareniu vtedy, keď je príliš intenzívne. Slniť sa treba postupne a s rozumom.

vitamín-D-leto

Leto a slnko – všetko s mierou

Modifikácie porekadla, „kam nechodí slnko, tam chodí lekár“, poznali už antickí Gréci a Rimania. Stúpajúci výskyt rakoviny kože však spôsobil, že ľudia už na túto – generáciami overenú múdrosť – neveria.

Slnku sa vyhýbajú dospelí, matky pred ním chránia svoje deti, pri slnení všetci používame opaľovacie prípravky s extrémne vysokými ochrannými faktormi. Aj tu však platí – „všetko s mierou.“

Vysoké ochranné faktory – nižšia tvorba vitamínu D

Opaľovacie krémy s vysokým ochranným faktorom, ktoré sú dnes vo veľkej miere využívané ako prevencia rakoviny kože, významne ovplyvňujú tvorbu vitamínu D v organizme. Zistilo sa, že časté používanie silných UV-filtrov, znižuje tvorbu vitamínu D tele.

Už ochranný faktor 8, znižuje tvorbu vitamínu D o 95 %. Preto je vhodné, vyhnúť sa slnku v popoludňajších hodinách, pri najvyššej intenzite žiarenia, keď môže prísť k sčervenaniu, až spáleniu pokožky. V ostatnom čase však netreba pobyt na slnku obmedzovať.

Rozhoduje aj farba kože

Ľuďom s bledšou pokožkou, odporúčajú odborníci najprv pár minút bez opaľovacieho krému, a až potom by mali použiť krém s ochranným faktorom. Ľudia s tmavou pokožkou, by sa mali vystavovať slnečnému žiareniu dlhšie, pretože tmavá pokožka je pri syntéze vitamínu D až 5-krát menej účinná, ako svetlá.

Telo si vytvára zásoby D-éčka

Vitamín D sa ukladá aj do zásoby. Pri trojtýždňovom opaľovaní, si vytvoríme zásoby vitamínu D približne na 3 mesiace.

Pri rozumnom pobyte na slnku počas leta, máme skvelú príležitosť, „dobiť“ si telo týmto dôležitým vitamínom. V lete vytvorené zásoby vitamínu D, sa v organizme ukladajú na jeho neskoršie využitie.

Pobyt na slnku je najdostupnejšou a najlacnejšou prevenciu proti mnohým zdravotným komplikáciám.

 

Najnovšie články