Jarná únava: Pocity vyčerpanosti odstráni vitamín D

Uverejnené 12:48
deckom-proti-jarnej-unave

Po zime prichádza jarná únava

Únava, pocity vyčerpanosti, nedostatok energie, malátnosť, sklony k depresiám – zvyčajná daň za zimné obdobie.

Počas zimy konzumujeme menej ovocia a zeleniny, nášmu telu chýba dostatok slnečného žiarenia, ktoré je základným zdrojom tvorby dôležitého vitamínu D.

Nedostatok vitamínov, ktorý sa na vzniku únavy výrazne podieľa, môže spôsobovať aj iné zdravotné problémy, najmä oslabenie imunity.

D-éčko prichádza s jarným slnkom

Vitamín D sa za normálnych okolností tvorí v povrchovej vrstve kože, keď na ňu dopadajú slnečné lúče. Odborné štúdie poukazujú na fakt, že na konci zimy je koncentrácia vitamínu D v koži nižšia nielen u ohrozených skupín – deti, seniori, tehotné ženy, ženy po menopauze, hospitalizovaní pacienti, ale aj u zdravých, mladých ľudí.

Vitamín D má v organizme širokospektrálne účinky. Výskumy posledných desaťročí ukázali, že vplýva nielen na tvorbu vápnika v kostiach (a je teda zodpovedný za zdravie kostí a zubov), ale ovplyvňuje aj imunitu, zápalové procesy, podieľa sa na ochrane organizmu pred ochoreniami horných a dolných dýchacích ciest, znižuje riziko kardiovaskulárnych, či nádorových ochorení.

jarna-únava-obezita

Udržujte optimálnu hmotnosť

Pre dostatočnú koncentráciu vitamínu D v organizme, je potrebná aj optimálna hmotnosť. To, že je vitamín D rozpustný v tukoch, znamená, že čím viac tuku má človek v organizme, tým menej vitamínu má v krvi. Časť vitamínu D sa totiž presúva do tukového tkaniva.

Práve ľudia s nadváhou a obezitou, sú vystavení väčšiemu riziku, že hladina vitamínu D v krvi bude u nich nízka. Hoci je jarná únava prirodzenou reakciou človeka na končiacu sa zimu, nie je na škodu, pomôcť telu, aby sa opäť dostalo do dobrej kondície.

Pomôžme si dlhým pobytom na čerstvom vzduchu

Človeku bol vždy prirodzený dlhý pobyt vo vonkajšom prostredí. Žiaľ, súčasný životný štýl sa podpísal pod to, že dnes trávime viac času vo vnútorných priestoroch, než na čerstvom vzduchu. Náš organizmus pritom už na jar dokážu „nabiť“ prvé slnečné lúče, a dodať mu vitamín D, ktorý je „pohonnou“ jednotkou našej imunity.

Konzumujme kvalitnejšiu stravu

Počas jarného obdobia, by sme mali zmeniť jedálny lístok – v prospech potravín, ktoré sú zdrojom dôležitých vitamínov. Okrem ovocia a zeleniny, ktoré nás „nabijú“ inými vitamínmi a stopovými prvkami (napr. C, B, mangán, fosfor, horčík, jód), by sme nemali zabudnúť aj na dopĺňanie vitamínu D, ktorý sa však v ovocí a zelenine nenachádza (pravdupovediac, obsahuje ho len veľmi málo potravín). V jedálničku by preto nemali chýbať tučné ryby (losos, kapor, zubáč, haring), morské živočíchy a rybí olej.

Najbohatším zdrojom vitamínu D je však olej z treščej pečene a kvalitný rybí olej. Vitamínom D sú obohatené aj niektoré potraviny (cereálie, rastlinné tuky), čo je uvedené na obaloch daných tovarov.

Bohatým zdrojom vitamínu D sú aj:

  • vaječné žĺtky,
  • huby,
  • droždie,
  • mlieko,
  • maslo,
  • kokos,
  • kakao.

jarná-únava-bicykel

Doprajme si pravidelný pohyb

Každodenným pohybom na čerstvom vzduchu podporujeme nielen imunitný, kardiovaskulárny a kostro-svalový systém, ale zlepšujeme si aj náladu. Navyše, vystavujeme naše telá prvým, nesmelým jarným slnečným lúčom, ktoré sú prirodzeným zdrojom vitamínu D.

Pomôžu aj výživové doplnky

Nedostatok vitamínu D môžeme v organizme doplniť aj konzumáciou výživových doplnkov z prírodných zdrojov, ktoré sú dostupné v lekárňach. Tie sú vhodným medzistupňom pri „čakaní“ na intenzívnejšie slnečné lúče. Výživové doplnky pomáhajú aktivizovať ochranné imunitné mechanizmy, na ktoré neraz práve počas jarného obdobia útočia vírusy.

 

Najnovšie články