Čo robiť, aby seniori neochoreli?

Uverejnené 8:00
seniori-vitamin-d

Zvýšené dávky vitamínu D dokážu znížiť riziko respiračných ochorení u seniorov.

Prechladnutie, chrípka, zápal priedušiek, či zápal pľúc sú bežné zimné ochorenia, ktoré pri správnej liečbe dokáže zdravý človek prekonať bez väčších zdravotných následkov.

Pre starších ľudí nad 65 rokov však môžu akútne respiračné ochorenia spôsobiť až život ohrozujúce komplikácie!

Pomôcť môže vitamín D!

Americká geriatrická spoločnosť informovala, že riziko respiračných ochorení u seniorov dokážu významne znížiť zvýšené dávky vitamínu D. Vitamín D3 je potrebné dopĺňať najmä v zimných mesiacoch, keď je slnečného žiarenia menej.

Imunomodulačné vlastnosti vitamínu D prispievajú k ochrane pred infekčnými chorobami. Intenzívne sa študuje predovšetkým protiinfekčný vplyv vitamínu D pri tuberkulóze a pri akútnych ochoreniach dýchacích ciest. Najnovšie štúdie prinášajú fakty o súvislosti nedostatku vitamínu D a zvýšenej vnímavosti organizmu na akútne respiračné infekcie.

 „Vitamín D3 je silnou zbraňou nášho imunitného systému proti všadeprítomným  vírusom. Podieľa sa na dôležitých imunitných procesoch, regulácii krvného tlaku, svoju úlohu hrá pri raste krvných, svalových a kožných buniek. Nezastupiteľnú úlohu má aj pri správnom vstrebávaní vápnika do kostí a zubov. Nie nadarmo už naši predkovia hovorili, že kam nechodí slnko, tam chodí lekár. Vitamín K2 sa postará o to, aby sa vápnik dostal priamo do kostí a zubov a neusadzoval sa v mäkkých tkanivách “, hovorí Dr. Juraj Vozár, zo slovenskej farmaceutickej spoločnosti, ktorá prostredníctvom edukačného projektu Som stále kosť už takmer dva roky informuje o dôležitosti týchto vitamínov pre naše zdravie a správne vstrebávanie vápnika.

Nedostatkom vitamínu D sú ohrození najmä seniori

Deficitom vitamínu D v zimných mesiacoch trpia, kvôli nedostatku slnečného žiarenia,   všetky vekové skupiny. U seniorov však zohráva významnú úlohu aj fakt, že s vyšším vekom sa znižuje schopnosť kože syntetizovať vitamín D.

„Vo veku nad 65 rokov je táto schopnosť znížená až o 75%. Ak k tomuto poznatku pridáme informáciu, že vyše 60% Slovákov má nízku hladinu vitamínu D, malo by to pre každého seniora znamenať každodenné užívanie vitamínu D3, ideálne v kombinácii s vitamínom K2, ktoré sa podieľajú na správnom vstrebávaní vápnika,“ dopĺňa Dr. Juraj Vozár.

Zvýšené riziko chorobnosti majú seniori žijúci v zariadeniach dlhodobej starostlivosti, pretože sú  minimálne vystavovaní slnečnému žiareniu, ktoré je spájané so správnou funkciou imunity.

Čo potvrdila štúdia Americkej geriatrickej spoločnosti?

Štúdia Americkej geriatrickej spoločnosti zahŕňala 107 ľudí starších ako 60 rokov, ktorí žili

v zariadeniach dlhodobej starostlivosti. Polovica skupiny dostávala denne 1 000 IU ( IU- medzinárodná jednotka) vitamínu D a mimoriadnu dávku 100 000 IU raz za mesiac.  Druhá polovica skupiny dostávala štandardné dávkovane D 12 000 IU mesačne.

V prvej skupine so zvýšeným dávkovaním vitamínu D lekári zaznamenali o 40% nižšiu chorobnosť počas 12 mesačného sledovaného obdobia oproti skupine užívajúcej placebo.

Zaujímavosťou je, že v skupine s vyššími dávkami D vitamínu zaznamenali dvojnásobne nižšie problémy s pádmi, ktoré sú v seniorskom veku pomerne časté a môžu mať smrteľné následky.

 „Tento výskum potvrdil mimoriadnu dôležitosť vitamínu D3 pre naše zdravie a najmä pre zdravie našich seniorov. Obzvlášť v zimných mesiacoch by sme všetci mali myslieť na jeho dopĺňanie a užívať výživové doplnky obsahujúce kombináciu vitamínov K2 a D3, “ odporučil Dr. Vozár.

Koľko vitamínu D potrebujú seniori?

Vo vyššom veku je adekvátny prísun vitamínu D závažným problémom. Nestačia totiž len potraviny obohatené o vitamín D, ale je potrebné, aby sme ich kombinovali s individuálnym dopĺňaním.

Oficiálne odporúčania príjmu vitamínu D pre staršie osoby stanovila Americká endokrinologická spoločnosť. Pre osoby nad 70 rokov, navrhuje ako minimum 800 IU/24 h vitamínu D (na zachovanie fyziologického stavu kostného systému a na predchádzanie pádom), a na trvalé udržanie sérových koncentrácií kalcidiolu 1500 – 2000 IU.

Vitamín D v skratke

Čo je vitamín D?

Vitamín D je vlastne prohormón, ale celkovo sa aj v odborných kruhoch zažilo jeho označenie ako vitamínu.

Vitamín D (kalciferol) patrí medzi skupinu vitamínov rozpustných v tukoch.  Ide o celú skupinu (celkovo 7druhov) príbuzných látok. Dôležité sú najmä vitamíny D3 a D2.

Prečo potrebujeme vitamín D?

Vitamín D je dôležitý najmä pri stavbe a mineralizácii kostí a zubov. Podporuje vstrebávanie vápnika a fosforu v organizme. Používa sa pri hojení zlomenín.

V posledných desaťročiach sa však preukázala jeho dôležitosť v mnohých ďalších procesoch tela. Významne pôsobí napríklad na udržiavanie a zvyšovanie imunity organizmu a má protirakovinové účinky.

Aké sú zdroje vitamínu D?

nedostatok-vitaminu-d

 

Na rozdiel od ostatných vitamínov, ktoré musíme telu dodávať, vitamín D sa v tele vytvára zo slnečného svetla pôsobením ultrafialového žiarenia. Z tohto zdroja dokáže organizmus získať 80-90% potrebnej dávky vitamínu D.

5-10% vitamínu D dokáže náš organizmus prijať potravou. Tá však musí obsahovať dostatok rýb (losos, makrela, rybí tuk), vajec, či húb, prípadne vitamínom D obohatených (fortifikovaných) potravín (mlieko, cereálie).

Kedy nám vitamín D chýba?

U zdravého človeka nastáva problém s dostatkom vitamínu v organizme  v čase, keď je slnečných lúčov menej (jar, zima, jeseň). Vtedy je vhodné dopĺňať vitamín D prostredníctvom výživových doplnkov.

K deficitu vitamínu D dochádza počas celého roka u ľudí, ktorí nemajú dostatočný prístup k slnečnému žiareniu (napr. dlhodobo chorí ľudia, ľudia v sociálnych zariadeniach) alebo v dôsledku prítomnosti chronického ochorenia.

Čo spôsobuje nedostatok vitamínu D?

Ak organizmus pociťuje nedostatok vitamínu D, nedokáže dostatočne vstrebávať vápnik z potravy a začne si ho automaticky odoberať z kostí, čím dochádza k demineralizácii kostí. Dlhodobý stav potom vedie k riziku vzniku osteoporózy a oslabeniu kostí.

Najmodernejšie medicínske štúdie dokazujú, že nízka hladina vitamínu D súvisí s celým spektrom civilizačných ochorení (diabetes, ochorenia srdca a ciev, tráviacej sústavy, autoimunitné, či psychické ochorenia a pod.).

Tým, že vitamín D ovplyvňuje aj stav imunitného systému, jeho nedostatok má vplyv aj na obranyschopnosť organizmu a vedie k častejším infekciám ako sú napr. chrípka a ochorenia dýchacích ciest.

Ako zistíme, že máme nedostatok vitamínu D?

Výskumy hovoria, že v zimných mesiacoch trpia v súčasnosti celosvetovo nedostatkom vitamínu D všetky vekové skupiny populácie.

Už laicky sa dá predpokladať, že suplementácia (dopĺňanie) vitamínom D prostredníctvom výživových doplnkov by mala byť v mesiacoch bez dostatku slnečných lúčov samozrejmá.

U starších ľudí, u ktorých sa už vyskytujú rôzne ochorenia, je však potrebné, aby medikamentóznej substitúcii vitamínu D predchádzala konzultácia s lekárom a potrebné vyšetrenia.

 

Najnovšie články